آموزش برنامه نویسی Qt – Resource File - وب سایت رضا احمدی

افزودن یک عکس از شی Qpixmap در یک شی از جنس QLabel

آموزش برنامه نویسی Qt – Resource File

در این قسمت آموزش به این مورد می پردازیم که چگونه در یک پروژه برنامه نویسی در محیط Qt با استفاده از Qt – Resource File عکسها و صداها و فایلها را درون برنامه جای بدیم.

بدین منظور می بایست در کنار پروژه یک resource file  ایجاد کنیم؛ مانند تصویر زیر بر روی نام پروژه راست کلیک کرده و گزینه add new را انتخاب میکنیم سپس در پنجره باز شده از تمپلیت Qt  گزینه Qt Resource File را انتخاب می کنیم:

ایجاد یک ریسورس فایل در کیوتی
ایجاد یک ریسورس فایل در کیوتی

اسم این فایل را res بگذارید سپس با پنجره رو برو مواجه می شوید که میتوانید در آن پنجره فایل های مد نظر را وارد کرده و در برنامه خود به راحتی از آن ها استفاده کنید.

qt resource
qt resource

در پوشه پروژه یک پوشه به نام img  ایجاد کنید و تصویر مورد نظر را در آن قرار دهید سپس از طریق پنجره تصویر بالا گزینه add را بزنید ان تصویر به فایل ریسورس برنامه اضافه میکنید.

” نکته قسمت add  شامل دو گزینه است یکی اضافه کردن فایل یکی اضافه کردن یک نام جهت دسته بندی فایل ها که ابتدا آن را خالی کنید .”

پس از اضافه کردن عکس با تصویر زیر روبرو می شوید(جهت ذخیره شدن و استفاده از این تصاویر فرم طراحی فاسل را ذخیره کنید یا همان کلید ctrl+s  را بزنید) :

اضافه کردن یک فایل به ریسور در کیوتی
اضافه کردن یک فایل به ریسور در کیوتی

اگر بر روی res.qrc راست کلیک کرده  گزینه open with > plain Text Editor را انتخاب کنید کد های زیر را مشاهده می کنید:

  1. <RCC>
  2.     <qresource prefix="/">
  3.         <file>img/logo.png</file>
  4.     </qresource>
  5. </RCC>

حال وقت آن رسیده از آن تصویر در برنامه خود استفاده کنیم برای این منظور وارد قسمت طراحی فرم شوید و یک QLabel  به فرم اضافه کنید و اندازه مناسب برای آن قرار دهید محتوای متن آن را پاک کنید :

Qt create Qlabel
Qt create Qlabel

سپس این label  را انتخاب کنید و از طریق پنجره property editor و از گزینه pixmap  گزینه choose resource… را انتخاب کنید :

تنظیم یک تصویر  برای لیبل در کیوتی
تنظیم یک تصویر برای لیبل در کیوتی

حال از پنجره باز شده در قسمت img همان فایل logo.png قرار دارد آن را انتخاب میکنیم که در نهایت آن تصویر به برنامه اضافه می شود:

افزودن یک عکس از شی Qpixmap در یک شی از جنس QLabel
افزودن یک عکس از شی Qpixmap در یک شی از جنس QLabel

درسایر آموزشهای مربوط به Qt خواهیم دید که از طریق کد چگونه می توانیم از این ریسورس ها و فایل ها را استفاده کنیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ثبت شده

    احمدرضا | ۲۸ تیر ۱۳۹۹

    سلام وقتتون بخیر من دانشجو هستم
    برای امتحان پایان ترم گفتن که ۲ تا پروژه باعنوان file editorو chatبا کیوت ارائه بدیم ممنون میشم راهنمایی کنین